Har vi att vänta en svängning av EU:s strikta hållning till elbilens införande i Europa? Åtminstone verkar diskussionen ha kommit igång och beslut om nedklassning tagits.
Efter omröstningen i Bryssel förra veckan kväll ( 4.10 2024 ) röstade en majoritet i EU-parlamentet ja till ett förslag från EU-kommissionen som inte längre automatiskt skulle klassa elbilar som klimatneutrala fordon.
Enligt förslaget skulle elbilarnas koldioxidutsläpp bero på den elmix som används för att ladda bilen, vilket innebär att elbilar inte nödvändigtvis skulle klassificeras som "enbart elbilar".
EU planerar att ompröva utfasningen av förbränningsmotorer på grundval av de senaste uppgifterna och den senaste utvecklingen.
Vad är det då som har lett till denna plötsliga episod av politisk nykterhet i Bryssel? Förmodligen en rejäl dos verklighet. Här är 4 möjliga orsaker till EU:s nya ståndpunkt:
1. Kina
Bilindustrin och många EU-länder varnar för de ekonomiska och sociala konsekvenserna av ett förbud mot förbränningsmotorer.
Elbilsproduktionen i Europa kan inte konkurrera med de betydligt lägre kostnaderna i Kina. Europas bilproduktion skulle flytta utomlands och därmed leda till hundratusentals förlorade jobb – och massor av social oro.
För närvarande är Europa redan drabbat av social oro när bönder och lastbilschaufförer protesterar på gatorna mot radikal grön politik.
2. Utsläppsfusk med elbilar
För närvarande har elbilar i EU en CO2-utsläppsklass på noll gram! Detta påstående om nollutsläpp är i de flesta fall en lögn eftersom beräkningen inte tar hänsyn till den verkliga elproduktionsmixen. Fossila bränslen används fortfarande i stor utsträckning i Europa för att producera elkraft.
En sann redovisning skulle inkludera CO2-utsläppen från den el som används för att ladda elbilar och få dem att se mindre attraktiva ut.
3. Klimatneutrala bränslen (e-bränslen):
Ansträngningar görs för att driva förbränningsmotorer på klimatneutrala bränslen (e-bränslen), som produceras av förnybara energikällor och därmed är CO2-neutrala.
EU-kommissionen vill undersöka om nyregistrerade fordon med förbränningsmotorer som drivs med e-bränslen kan registreras från och med 2035. Detta skulle i praktiken upphäva förbudet mot förbränningsmotorer, eftersom e-bränslen kan användas utsläppsfritt i praktiken.
4. Valet till Europaparlamentet 2024
Den är planerad att hållas den 6–9 juni 2024. Så nu är det inte rätt tid att uppröra väljarna med impopulär lagstiftning. Byråkraterna i Bryssel vill förmodligen bara att medborgarna ska tro att de är pragmatiska och inte kommer att slå in på en radikal väg trots allt.
Sammanfattningsvis kan EU vara på väg att inse att ett förbud mot förbränningsmotorer och att ersätta dem med elbilar kommer att orsaka mycket mer skada än nytta.
Christer Käld
Har vi någonsin sett en ordentlig LCA på de så kallade förnybara energikällorna? Såvitt jag kan förstå mäktar samhället inte med att reda ut dessa ”heliga kors” energikrav under uppbyggandet, under drift och vid nedmontering och iordningställandet i efterhand.
Kan överskottet under drift väga upp alla dessa negativa konton?
Sannolikt en omöjlig uppgift men nog så viktig. 🤓