top of page
  • Skribentens bildChrister Käld

FN:s kommunikationschef talar klarspråk: "Vi äger vetenskapen"

Ett klart bevis på att FN har tagit över styrningen och inriktningen i klimatfrågan. Vad forskningen egentligen kommit fram till är inte så viktigt, ja det spelar helt enkelt inte någon roll. Är det så vi vill ha det? Då blir ju bara forskare marionettdockor som får säga vad de vill.




FN:s undergeneralsekreterare för global kommunikation Melissa Fleming säger klart att FN har samarbetat med flera stora teknikföretag för att bekämpa desinformation om klimatförändringar eftersom "vi äger vetenskapen och vi tycker att världen borde känna till den." Fleming gjorde kommentarerna för snart ett år sedan när hon talade i en panel om desinformation under World Economic Forums (WEF) möten om hållbar utveckling. "Vi samarbetar med Google", säger hon. "Om du till exempel googlar 'klimatförändringar' kommer du högst upp i din sökning att få alla typer av FN-resurser." Hon sa att partnerskapet började när FN-tjänstemän blev "chockade över att se att när vi googlade 'klimatförändringar' fick vi otroligt förvrängd information högst upp." – Vi blir mycket mer proaktiva. Vi äger vetenskapen, och vi tycker att världen borde känna till den, och det gör plattformarna själva också", tillade hon. Fleming tillade att FN arbetade med influencers för att sprida deras budskap, och trodde att många användare av sociala medier skulle tycka att influencers var mer pålitliga än om informationen kom direkt från FN. "En annan riktigt viktig strategi vi hade var att använda influencers", sa hon och tillade, "influencers som var riktigt angelägna, som har enorma följare, men som verkligen var angelägna om att hjälpa till att föra ut budskap som skulle tjäna deras samhällen, och de var mycket mer betrodda än att FN berättade något för dem från New York Citys huvudkontor."

54 visningar2 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page