top of page
Skribentens bildChrister Käld

Storbritanniens tickande bomb för elbussar

Uppdaterat: 11 mars

Hur nästan TVÅ TUSEN elbussar till ett värde av 800 miljoner pund står inför brådskande återkallelse på grund av rädsla för att de kan få se dem brinna. Brinnande elbilar går inte att släcka. Rädslan för detta har spritt sig till bussektorn.







Säkerhetsvakter har beordrat återkallande av nästan 2 000 elbussar på grund av rädsla för att de kan fatta eld om de lämnas obevakade.

Driver and Vehicle Standards Agency har varnat operatörer som använder Alexander Dennis Enviro200 och Enviro400 enkel- och dubbeldäckare för den kritiska säkerhetsfrågan.


Bussarna är för närvarande i drift över hela Storbritannien, med mer än 600 i London och ytterligare 100 i Manchester.

Alla berörda fordon tillverkades mellan den 3 maj 2019 och den 6 februari 2024. De innehåller alla batterier från det kinesiska företaget BYD.

Initiala undersökningar tyder på att felet kan ligga i luftkonditionerings- och värmesystemet. Varningen utfärdades efter en skrämsel ombord på en av bussarna – som kan kosta upp till 450 000 pund styck – vilket innebär att värdet på hela flottan uppgår till 800 miljoner pund.


I dagsläget finns ingen permanent lösning för att förhindra framtida bränder. I stället varnas operatörer som använder de högteknologiska bussarna för att "stänga av Hipsacold HVAC-systemet när fordonet lämnas utan uppsikt". 




Elbilsbränder är svåra att hantera


Texten här är hämtad från ett inlägg i Klimatupplysningen 14.11 2023 av Tege Tornvall.


Elbilars akilleshäl är deras litiumjon-batterier, där litiumjoner alstrar elektricitet genom att röra sig mellan polerna. Enligt flera källor innehåller ett 500 kg tungt elbilsbatteri ca 250 kg koppar, grafit, nickel, mangan, kobolt och litium till ett värde av ca 30.000 kronor.

Om de överbelastas eller skadas kan de lätt ta eld.


Elbilar tycks visserligen bara brinna hälften så ofta som bensinbilar. Men med värre konsekvenser. Brinnande bensinbilar kan släckas, men knappast elbilar. Allt registreras som ”brand” – oavsett hur allvarligt.

Brandskyddet avråder från att släcka brinnande elfordon med giftiga gaser och stark spridning. Bäst lär vara att stoppa ned fordonet i en vattenfylld container. Hur ofta har man sådan till hands?

Stora garagebränder i bl. a. Märsta och Luton norr om London samt bränder på biltransporterande fartyg visar att elbilar ”smittar” och sprider elden.


Bränderna är få men allvarliga och svåra att släcka. Skador och hög belastning ökar risken, särskilt med äldre batterier.



Några notiser från YLE om bilbränder




Christer Käld





491 visningar1 kommentar

Senaste inlägg

Visa alla

1 Comment

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating
c8008l
Mar 10
Rated 5 out of 5 stars.

En talande bild för det enorma slöseri av pengar för helt orealistiska lösningar för ett problem som inte ens existerar!

Like
bottom of page