STEGRA djupt nere i gropen- kommer de någonsin upp?
- Christer Käld
- för 18 timmar sedan
- 4 min läsning
En av riskerna med de stora gröna satsningarna som nu görs i Sverige är att kranarna för stöd dras åt. Detta håller nu på sker. Inget oväntat egentligen. Stöd är inte för eviga.

Kris för grönt stål – är det nästa Northvolt?
Så här rubricerade Johan Colliander sitt inlägg senast här i veckan och fortsatte:
Det svenska grönstålbolaget Stegra befinner sig i en akut finansieringskris och kämpar för sin överlevnad. Styrelsen diskuterade förra veckan risken för insolvens. Samtidigt meddelar bolaget att man tar in nya pengar och förskjuter projektet med tre månader.
Stegra, tidigare känt som H2 Green Steel, behöver enligt Financial Times upp till 1,5 miljarder euro i ny finansiering. Det är en trefaldig ökning av kapitalbehovet jämfört med för tre månader sedan.
Konstruktiva diskussioner pågår
Vd Henrik Henriksson tillbakavisar dock den dystra bilden. I ett pressmeddelande på måndagen uppger han att arbetet med en ny finansieringsrunda pågår med ”initiala åtaganden från både grundare och huvudinvesterare”, skriver Dagens Industri.
Harald Mix är en av grundarna till stålproducenten Stegra i Boden.
Den nya finansieringen väntas motsvara ungefär 15 procent av Stegras totala projektbudget, skriver EFN.
”Våra pågående diskussioner är konstruktiva och fortskrider enligt plan. Jag är övertygad om att vi kommer att lyckas med vår finansieringsrunda”, säger Henriksson till FT.
Frågan om finansieringen är bara en i raden, den stora frågan gäller produktion och försäljning. Där finns de stora väggarna att klättra över. Vågar någon annan än Henriksson ha en tro?
Stegra bränner 280 miljoner i månaden
Enligt FT uppgår Stegras nuvarande kapitalförbränning till cirka 280 miljoner euro per månad. Om bolaget inte kan utnyttja befintliga skuldåtaganden riskerar pengarna att ta slut inom mindre än två månader, uppger källor till tidningen.
Finansieringsbehovet har ökat. Detta beror inte bara på högre kostnader och förseningar. Stegra har tvingats ta över infrastruktur som man ursprungligen hoppats att andra skulle driva. Detta inkluderar en järnväg vid fabriken i Boden och en närliggande hamn.
Enligt Di tar bolaget in pengar för att täcka högre material- och installationskostnader. De behöver också säkra en finansiell buffert och kompensera för statliga bidrag som inte har betalats ut. Tidningen rapporterade tidigare att Tidöpartierna inte kommer att betala ut något statligt stöd till bolaget.
Jämförelser med Northvolt
Stegras kris kommer mindre än ett år efter att batteribolaget Northvolt, startat av samma grupp svenska private equity-chefer, gick i konkurs. Detta trots att bolaget hade samlat in 15 miljarder dollar.
Henriksson, tidigare vd för lastbilstillverkaren Scania, vill undvika jämförelser med Northvolt. Han hävdar att Stegra har en mer beprövad affärsmodell och starkare kundefterfrågan.
” Vi har genomfört mer än 60 procent av projektet och har tydlig insyn och en detaljerad plan för hela genomförandet fram till färdigställande, inklusive en förlängning av tidslinjen med tre månader för att rymma det utökade omfånget. Vi kommer nu att fortsätta driva projektet framåt med den extra styrka som detta nya finansieringssteg medför” säger Henrik Henriksson till EFN.
Wallenberg rycker ut - men räcker det?
Nu meddelar Wallenbergsfärens förvaltningsbolag FAM att man deltar i den pågående kapitalresningen, rapporterar EFN.
”Vår investering i Stegra har från början varit av mindre karaktär. Vi avser att delta i även denna kapitalresning på samma sätt, det vill säga att vi tar vår del. Vi tycker det Stegra gör är ett viktigt arbete för Sverige och omställningen av industrin”, skriver Ebba Eckerdal presstalesperson för FAM till tidningen.
Enligt uppgifter till Financial Times kämpar bolaget för sin överlevnad efter att kostnader skenat i samband med förseningar i projektet.
Kassan väntas vara slut inom loppet av två månader om de inte kan använda befintliga låneåtaganden, rapporterar den brittiska affärstidningen.
... och hur ligger det då till med stöden?
När miljardstöd från EU tar slut nästa år minskar också budgeten rejält för regeringens klimatprojekt Industriklivet, som bland annat investerat i satsningar på fossilfritt stål och bränsle och infångning av koldioxid. Det skriver SvD.
I den nya höstbudgeten föreslås Industriklivet klara sig på 653 miljoner kronor, jämfört med 3,5 miljarder i år. Det är stor skillnad. Det kommer definitivt att märkas.
Enligt Energimyndigheten som hanterar stödet kommer det kraftigt minskade anslaget att få konsekvenser för projekt som söker stöd. Avdelningschef Klara Helstad varnar bland annat för att stora projekt, exempelvis Stegras fossilfria stålverk i Boden och Heidelberg Materials cementfabrik på Gotland, kan bli utan stöd helt. Detta skulle klart inverka på deras förmåga att förverkliga sina projekt. Den förmågan som redan nu är tyngd av mycket osäker framtida marknad och lönsamhetsproblem.
Stegra skall leverera stål till Microsofts datacenter – för att minska koldioxidutsläpp. "Visar att det finns en marknad för grönt stål", säger vd Henrik Henriksson
Men är detta enda exempel på en eventuellt kommande kund verkligen ett bevis på att det finns en framtida marknad för grönt dyrt stål? Därom betvivlar många.
Borde inte varningsklockorna redan ringa???

Dessa gigantiska gröna prestigeprojekt som Stegra och Heidelberg Materials riskerar nu alltså att bli utan pengar när regeringen bantar Industriklivet drastiskt. Energimyndigheten flaggade redan i februari för att det behövs mer pengar, men fick nobben av regeringen.
Det är ett av den svenska regeringens viktigaste klimatprojekt. Ett prestigeprojekt av gigantiska mått.
Industriklivet ska stötta satsningar som fossilfritt stål, infångning av koldioxid, fossilfria bränslen och annan teknik som ska ta den svenska industrin mot målet att bli klimatneutralt. Men alla projekt behöver pengar och dessa växer ju inte på träd som vi vet.
Dagens nyhet är att Harald Mix nu avgår som styrelseordförande. Börjar han se vart det är på väg?
Den här karusellen är långt ifrån slut ... fortsättning följer ......

Kommentarer