top of page

COP30 - Elbilen är inte så grön som man vill få oss att tro

  • Skribentens bild: Christer Käld
    Christer Käld
  • för 1 timme sedan
  • 3 min läsning

Vi uppmanas byta vår bensinbil mot en elbil. Våra länders klimatambitioner blir bedömda på COP30 utifrån hur vi lyckats med det. Orsaken är att elbilen sägs vara mera koldioxidsnål än bensinbilen ... men stämmer det? Jo, det stämmer men du skall köra över 200.000 km innan det sker! Innan det så pumpar du bara ut denna gas i atmosfären.



ree




1. Från noll utsläpp till elbil

Elbilen sågs som klimatets räddning, men verkligheten är mer grå än grön. Produktion, batterier och elnät belastar miljön mer än många inser. Den helt rena transporten finns inte – ännu.


ree



2. 25 ton CO2 i stället för 14 ton

Tillverkningen av en elbil släpper ut betydligt mer CO₂ än en bensinbil. Batteriproduktionen kräver sällsynta mineraler och energikrevande brytning. Kina och Indonesien står för huvuddelen av råvarorna som hämtas ur fossildriven gruvproduktion. Transporteras med fossildrivna fartyg.

Polestars elbilstillverkning släpper ut 25 ton CO2/bil medan en Volvo XC40 ligger på 14 ton.

En stor skillnad!



ree



3. Laddningen är oftast INTE grön

Även när bilen kör på el beror klimatavtrycket på elens ursprung. I de flesta länder kommer laddningen fortfarande delvis från kol, gas och olja. Ju mer nattladdning, desto smutsigare blir elbilen - hur grön färg vi än har på slangen.



ree



4. Batteriernas dolda klimatavtryck

Ett elbilsbatteri kan väga upp till 400 kilo och kräver litium, kobolt och nickel. Varje komponent har sitt eget CO₂-avtryck, och återvinning är fortfarande i sin linda. Den verkliga miljövinsten syns först efter cirka 100 000 km körning i bästa fall. Batterierna blir svagare med tiden och måste bytas efter en tid. Nytt batteri = mera koldioxidutsläpp.



ree



5. Infrastrukturens utsläpp

Det talas mycket om elbilens miljöfördelar men man glömmer kringutrustningen och dess avtryck. De tusentals laddstolparna, kablarna och elnätsutbyggnaden har egna klimatavtryck. Allt måste byggas, drivas och underhållas – och det sker inte utan energi och utsläpp. I dagens läge nästan helt byggd på fossilt bränsle.



ree



6. Elbilen är ändå bättre – på sikt - tyvärr långsikt

Trots allt är elbilar mer klimatvänliga än fossila alternativ, så länge de körs tillräckligt långt och laddas med ren energi. Den verkliga vinsten beror dock på hur snabbt elproduktionen blir helt förnybar... och det lär dröja. Vindkraften är inte lönsam och dess framtid är ett stort frågetecken. Man bör köra elbilen i snitt ca 200.000 km (enligt AI) innan dess koldioxidavtryck är mindre än bensinbilens - i dagens läge.



ree



7. Är elbilen bara en genomgångspryl?

Vätebilar, e-fuels och hybridsystem pressar sig fram som alternativ. Flera forskare menar att en kombination av tekniker ger den mest hållbara lösningen – inte en ensidig satsning på el. Det finns dock ingen storskalig satsning på vätebilen än så detta är väl en av många nya framtidsmodeller.



ree


8. Den gröna illusionen måste omprövas

Elbilar är ett steg framåt, men inte slutlösningen. Klimatdebatten behöver ärlighet om energins verkliga ursprung – och ett skifte från symbolpolitik till faktisk omställning. Vill man köra koldioxidfritt bör fokuset vara på helt annan teknik - och det fokuset bör ställas in NU vid COP30 om biltillverkningen skall hinna med omställningen. Illusionen om att elbilen skall överta marknaden och på riktigt kunna bromsa utsläppsnivån i alla länder kommer högst troligt att förbli som ILLUSION.



Om vi bortser från CO2 jämförelsen är kanske det största hindret i dag det höga priset för elbilen. Ganska få personer i världen generellt sett har råd att köpa en sådan så risken att det blir en bil för eliten är stor och då får man inte den stora effekt i minskning av fossilt bränsle på vår jord som man tänkt. Det finns inte heller laddningsstationer överallt. En elbil på landsbygden i Indien finns bara i fantasin. Därför blir det svårt att förstå hela idén med transportsektorns klimatmål i dag där bensin/diesel skall bort - överallt.


Mot det måste vi placera in bensinbilens återintåg i bilbranschen nu. Stora biltillverkare jobbar hårt med renare bränslen och mindre koldioxidavtryck så elbilen får hårdare konkurrens - t.o.m. från den gamla bensinbilen.



Från ovannämnda perspektiv är det inte så lätt att förstå tanken med att elbilarna anses vara en av de viktigaste "verktygen" för att hålla kvar temperaturen under 1,5 grader på jorden. De flesta som har råd att köpa en elbil kommer att byta den till en ny innan den är medkörd 200.000 km. Bilägaren kommer alltså aldrig att köra mera koldioxidsnålt än grannen som har sin bensinbil. Har man verkligen tänkt till här?


 


ree

   


Kommentarer

Betygsatt till 0 av 5 stjärnor.
Inga omdömen ännu

Lägg till ett betyg
bottom of page